SERVICES

Services

Financiële doorlichting

#help ik versta mijn boekhouder niet


de CijferFabrik vertaalt de 'tsunami' aan boekhoudkundige info naar die cijfers die ertoe doen


de CijferFabrik is geen boekhouder of fiscalist.

Mijn sterkte is dat ik net op een andere manier naar je cijfers kijk.  Met mijn financiële doorlichting krijg je zowel een overzicht als meer inzicht. 


Overzicht   - we kijken even op afstand, het brede perspectief

Inzicht         - we zoomen in op die kerncijfers die er toe doen


Meer concreet vertaal ik enerzijds je resultaten en anderzijds je investeringen en financieringen naar een overzichtelijk rapport.  Dat is niet een boekje met 20 pagina's aan cijfers, maar kerncijfers mét interpretaties, met werkpunten, met grafieken.  Want een beeld blijft immers beter 'kleven'. 


Afhankelijk van jouw sector, jouw situatie, jouw grootte, streef ik er naar om enkele eenvoudige handgrepen te definiëren.  Voor sommige ondernemers is dat "wat is nu mijn gemiddelde target-omzet per maand"  "hoeveel projecturen moet ik per week minstens factureren"  "hoe kan ik mijn marge optimaliseren"

Financieel plan

#help hoe begin ik in hemelsnaam aan dat financieel plan


de CijferFabrik loodst je via een creatief traject doorheen de bouwstenen van een goed financieel plan


Het financieel plan is 'slechts' een onderdeel van je ruimer business plan.   Nadat je in je business plan geschreven hebt wie je doelgroep is, hoe je ze concreet gaat overtuigen om hun euro's bij jou te spenderen, welke profielen je allemaal in je team nodig hebt om je klanten optimaal te bedienen, ... Pas daarna kan je dit alles vertalen naar het financieel plan.


de CijferFabrik heeft al 100-de financiële plannen mee vorm gegeven.

Belangrijk om te begrijpen is dat de opmaak van een financieel plan een proces is.  Zo'n plan moet rijpen.  Je moet research doen.  Je moet de markt testen via prospectie.  Net daarom heeft de CijferFabrik een 'leertraject' gemaakt. 


Ik heb bouwstenen ontwikkeld om stap voor stap samen door dit traject te gaan.  Vooral dat stap voor stap én samen is belangrijk.  In 3 tot 4 werksessies geef ik een houvast waarmee de ondernemers samen met mij het redeneerwerk doen, ik vertaal dat daarna naar de nodige excels.  Door deze aanpak komt er enerzijds meer inzicht in de impact van jullie ambities op de cijfers en anderzijds zijn mijn ondernemers beter gewapend tijdens interviews met banken en investeerders.

KasPlan

f#timing is everything


de CijferFabrik loodst je op een creatieve manier door alle bouwstenen van je KasPlan


Timing is everything klinkt wat hol, maar in het beheren van je dagdagelijkse cash is dat de harde realiteit.  Heel wat ondernemers lopen daar op vast.  Niet alleen in crisis-situaties, maar ook heel wat gezonde ondernemers die net iets te hard aan het groeien zijn, kunnen vastlopen in hun cashflow.


Een KasPlan is iets heel anders dan een Financieel Plan.  Omdat heel wat creatieve bedrijven werken in zo'n specifieke markt, wordt je gedwongen om rekening te houden met een onzekere tijdsfactor. 


Wat ga je nu meer leren uit dat KasPlan?  Een Financieel Plan toont je je winstgevendheid.  Een KasPlan geeft je een noodzakelijke extra dimensie : door maand per maand te redeneren, krijg je inzicht in enerzijds goede maanden versus moeilijke maanden en anderzijds de echte diepte van de financiële behoefte.  Daarmee kan je beter verdedigen naar banken op welke momenten je het meeste financiering nodig hebt.

Financiële Marketing

Financiële marketing rendeert!


de CijferFabrik verzorgt de externe communicatie

naar je banken en/of investeerders.


Net als bij gewone marketing wil je je banken en investeerders warm maken voor je toekomstige activiteiten. Ga er niet zo maar van uit dat je bankier de evoluties in jouw markt kent. Door je cijfers in hun context te plaatsen zal je bankier meer betrokken raken en meer vertrouwen hebben.


Ook als je niet meteen een concrete kredietvraag hebt, is het goed om jaarlijks je cijferevoluties, marktaanpak en nieuwe opportuniteiten even te kaderen aan je bank. Bij een concrete kredietvraag enkele maanden later zal alles veel vlotter verlopen.


Ondernemingswaardering

De waarde van je onderneming of je aandelen kan je nodig hebben in zeer verschillende omstandigheden.  Niet alleen bij een verkoop, maar ook bij een overname of een fusie met een ander creatief buro.  De laatste 2 jaar krijg ik meer en meer de vraag om waarderingen te doen vanuit het coöperatief idee : key-medewerkers meer ondernemerschap geven door hen mee te betrekken in de aandelen.


Ook hier ga ik weer anders te werk dan een boekhouder of revisor.  Er bestaan gemakkelijk meer dan 20 verschillende rekenmethodes.  Ik werk met "ankerpunten" : 1 voor het verleden, 1 voor de actuele rentabiliteit en 1 voor het toekomstig potentieel.  Binnen die punten ontstaat dan een objectief veld waarbinnen je de onderhandelingen kan starten.


Je krijgt van mij niet alleen een rapport, maar ook hier weer neem ik je doorheen een leertraject om enkele berekeningen en begrippen en het hele waarderingsproces in een ruimere context te plaatsen.




Workshops & Webinars

Hands-on workshops & Webinars

Om mijn kennis te delen, geef ik al meer dan 15 jaar heel wat diverse workshops en/of webinars in samenwerking met verschillende sectororganisaties.


de CijferFabrik wil je enthousiasme aanwakkeren om werk te maken van dat business plan, hoe pak ik concreet mijn kasplan aan, welke financieringsmix streef ik het beste na.


de CijferFabrik werkte al meermaals samen met Flanders DC, VAKlab, VOKA, PXL-Music, Antwerp Management School, Sint Lucas Fotografie, HoWest Productdesign, ...


Deze workshops werden ook al meermaals individueel gegeven, aarzel niet om even contact op te nemen.

Share by: